لاغری با برنج قهوه ای : برنج سفید فاقد پوسته سبوس است و ویتامین های B1 ، B3 و B6 کمی دارد و از موادمعدنی چون آهن ، منگنز ، منیزیم ،کلسیم و فسفر کمتری برخوردار است و اسیدهای چرب ضروری خیلی کمی هم به نسبت برنج قهوه ای دارد.

خیلی از مردم تصور می کنند که خوردن برنج چاق کننده است ولی اگر به نحوه پخت و میزان خوردن و حتی به نوع برنج توجه شود چاقی صورت نمی گیرد بلکه در خوش اندامی فرد موثر است.

برنج قهوه ای که دارای سبوس است به نسبت برنج سفید خیلی بهتر است و خواص دارویی و درمانی بهتری برای فرد دارد.و این برنج چون کلسترول و سدیم کمتری دارد برای لاغری مفیدتر است.

 

لاغری با برنج قهوه ای

لاغری با برنج قهوه ای

 

در مورد برنج قهوه ای بیشتر توضیح بدهیم اگر شلتوک که چند لایه دارد فقط لایه بیرونی و غیر خوراکی آن گرفته شود برنج قهوه ای حاصل می شود. در واقع برنج قهوه ای یک غلات کامل تصفیه نشده است که فقط پوستۀ بیرونی آن گرفته شده است.

این ماده جزء غلات سبوس داری است که از مواد مغذی فراوانی برخوردار و به نسبت برنج سفید خوش طعم تر و خوش خوراک تر است.

 

لاغری

 

جوانه برنج قهوه هم در لاغری اشخاص خیلی مفید است و اثرات ضد چاقی موثری را دارد.برای تهیه جوانه برنج قهوه ای، آن را چند ساعتی در آب خیس کنید تا جوانه بزند که ارزش غذایی ویژه آن به وجود گاما آمینو بوتیریک اسید (کابا) برمی گردد و این بهترین روش برای دریافت حداکثری کابا ، پروتئین ها و آنزیم های خوب از برنج قهوه ای است.برای بهره وری بیشتر از برنج قهوه ای می توانید از جوانه آن استفاده کنید.

تحقیقات نشان داده که مصرف برنج قهوه ای بعد از شش هفته  تفاوت قابل توجهی را در کاهش دورکمر و حجم کلی فرد نسبت به قبل ایجاد می کند و طبیعت برنج قهوه ای سرد و خشک است.

فرایند کار برنج قهوه ای در لاغری افراد

خیلی از مردم فکر می کنند که با قطع کردن خیلی از غذاها در سبد غذایی روزانه بطورناگهانی می توانند چاقی را کم کنند که این یک امر خطرناکی است و لاغر شدن یک فرآیند طولانی دارد و بتدریج اتفاق می افتد.

کاهش وزن به این معنی است که سبک زندگی مان را طوری تنظیم کنیم که کالری های بیشتری از آنچه دریافت می کنیم سوزانده شود و این با فعالیت های روزمره و ورزشی میسر می گردد و مواد پرکالری می تواند اثراین تمرینات بدنی را تنزل دهد بنابراین استقبال از غذاهای کم کالری چون برنج قهوه ای خیلی موثر است.

مصرف برنج قهوه ای در رژیم غذایی روزانه  ثابت می کند که تاثیر خیلی خوبی در درمان چاقی ، دیابت ، اختلالات سیتم عصبی و خیلی از موارد دیگر دارد.

 

برنج قهوه ای

 

برنج قهوه ای یک غذای مناسبی برای مبارزه با چاقی است. این برنج منگنز دارد که در دریافت انرژی از پروتئین ها ، کربوهیدرات ها و سنتز چربی ها با افزایش متابولیسم در بدن کمک شایانی می کند و مطالعات نشان داده که اثر برنج قهوه ای در بدن مثبت و باعث کاهش توده ای شدن و تجمع چربی است.

برنج قهوه ای با افزایش فعالیت آنزیم گلوتاتیون پرواکسیداز که یکی از آنزیم های آنتی اکسیدانی است به بالا رفتن سطح کلسترول مفید بدن(HDL) و کاهش کلسترول بد (LDL) در اشخاص چاق کمک می کند.

برنج قهوه ای حاوی مقدار زیادی فیبر می باشد و تقزیباً سه برابر برنج سفید فیبر دارد که باعث احساس سیری و کم اشتهایی و در نتیجه دریافت کم کالری در طول روز خواهد شد و در کاهش وزن تاثیر بسزایی دارد.یک فنجان برنج قهوه ای ۳ گرم فیبر دارد که بیش از ۱۰% نیاز روزانه فیبر برای زنان و ۸% برای مردان است.

در ضمن فیبر با درمان یبوست به تخلیه به موقع روده از مواد غذایی زاید و چربی های جذب نشده اقدام می کند و به عبارتی سبب کاهش وزن می شود.

البته میزان کالری برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید کمتر است ولی توصیه نمی شود که در مورد برنج قهوه ای هم پرخوری شود بلکه می توانیم کمتر از برنج سفید آن را بخوریم که احساس سیری خیلی زیادی می دهد.از آنجاییکه این ماده غذایی دارای کالری متوسط است میزان مصرف روزانه آن را نصف فنجان تا یک فنجان در نظر می گیرند.

از طرف دیگر، برنج قهوه ای یک ماده خوراکی سالمی است که در بهبود عملکرد سیستم گوارشی مفید است و با تشدید حرکات موجی روده ها از جذب چربی های اضافه و غیر ضرور می کاهد و به خارج از دستگاه گوارش هدایت می کند.

برنج قهوه ای در ارزش غذایی ۱۰۰ گرم خود(خام) ،۶۶ گرم کربوهیدرات دارد در صورتیکه پروتئین ۶ گرم و چربی ۲ گرم است که کربوهیدرات ها منبع انرژی لازم برای فعالیت بدنی و ورزشی است و با وجود میزان کم چربی و پروتئین ،قابلیت خوبی در لاغری افراد چاق دارد.

زمان هضم برنج قهوه ای با وجود کربوهیدرات های پیچیدۀ آن در معدۀ افراد چهاربرابر برنج سفید است و این خود یکی از دلایل سیری و کم اشتهایی در اشخاصی است که برنج قهوه ای مصرف می کنند در صورتیکه برنج سفید کربوهیدرات های زود هضم دارد.

 

لاغری و برنج قهوه ای

 

در نهایت برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید اثر خیلی بیشتری در لاغری فرد دارد بطوریکه کالری سوزی آن برابر با ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع است و لزوماً به همراه استفاده از برنج قهوه ای ، ورزش و فعالیت های بدنی هم توصیه می شود.

طرز پخت برنج قهوه ای و استفاده از آن در رژیم غذایی روزانه

برنج قهوه ای در مقایسه با برنج سفید به زمان بیشتری برای پختن نیاز دارد ولی طعم بهتر و لذیذتری دارد. یک پیمانه برنج قهوه ای را با دو پیمانه آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و اجازه بدهید به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت کم بپزد.پس از پختن در ظرف را بردارید و بعداز ۱۰ دقیقه آن را میل کنید.

ارزش غذایی برنج قهوه ای در ۱۰۰ گرم پخته شده؛

  • کالری : ۱۱۱
  • چربی : ۰٫۹ گرم
  • کربوهیدرات : ۲۳ گرم
  • پروتئین : ۲٫۶ گرم
  • فیبر : ۱٫۸ گرم
  • قند : ۰٫۴ گرم

می توانید برنج قهوه ای را به صورت سرخ کرده یا بو داده در کاسه سبزیجات در نظر بگیرید و مصرف کنید و یا آن را با مواد غذایی پروتئینی چون میگو و سینه مرغ میل بفرمایید.

 

لاغری با برنج قهوه ای

 

در ضمن می توانید یک فنجان از برنج قهوه ای پخته شده را با سوپ سبزیجات مخلوط کنید و به عنوان یک وعده غذایی سالم ارتزاق کنید.

جمع بندی و خلاصه مطالب

معمولاً غذاهای کم کالری برای درمان چاقی و خوش اندامی اشخاص کمک زیادی می کنند یکی از غذاهای کم کالری برنج قهوه ای است که به عنوان یک غلات کامل تصفیه نشده ، اثر ضد چاقی دارد.

این ماده غذایی با داشتن ریزمغذیهای زیادی چون ویتامین ها و املاح معدنی و اسیدهای چرب ضروری خواص دارویی و درمانی زیادی چون لاغری برای انسان دارد.

 

لاغری توسط برنج قهوه ای

 

فیبر فراوان در برنج قهوه ای یک عامل مهم در دادن احساس سیری ، کم اشتهایی و سرعت بخشیدن به حرکات موجی روده است که در نهایت به کاهش وزن اشخاص می انجامد.

برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید دیر هضم تر است ولی کالری سوزی آن خیلی بیشتر است و با ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع برابری می کند.

 

لاغری با برنج قهوه ای

 

در نهایت با وجود خواص خوب برنج قهوه ای در یک رژیم غذایی ضد چاقی، فعالیت های ورزشی و بدنی به همراه آن توصیه می شود و در ضمن از پرخوری ان پرهیز گردد و به مقدار نصف فنجان تا یک فنجان اکتفا کنید.