تقویت حافظه یکی از اقداماتی است که افراد برای موارد مختلف کاری،آموزشی، امورات زندگی و غیره به آن نیاز دارند و همواره بحث آن در جامعه و مخصوصاً در بین دانش آموزان و دانشجویان مطرح است. تقویت حافظه رابطه مستقیمی با یادگیری و همچنین تمرکز و مدیریت بهتر دارد به همین دلیل غیر از دانش آموزان و دانشجویان بسیاری از افراد دیگر تمایل دارند این کار را انجام دهند تا بتوانند به نتیجه مطلوب و مناسبی در امورات خود برسند.

متأسفانه در سال‌های اخیر استفاده از قرص‌های تقویت حافظه در جامعه رواج یافته است که این قرص ها دارای عوارض متعدد و خطرناکی هستند که گاهی می‌توانند خطرات جانی برای افراد به همراه داشته باشند.

یکی از مرسوم‌ترین عوارض این قرص‌ها اعتیاد است و تقویت حافظه با آن‌ها به‌صورت موقتی و کاذب می‌باشد و پس از یک دوره کوتاه دیگر دارای بازدهی مناسب نیستند و دلیل اصلی این موضوع تخریب سلول‌های مغز به دلیل آثار مخرب این قرص‌ها می‌باشد.

به همین دلیل سکته‌های مغزی و قلبی، تشنج، بیماری‌های روحی و روانی و غیره از عوارض مصرف این قرص‌ها می‌باشد. برای رسیدن به یک حافظه قوی علاوه بر این روش‌های خطرناک تکنیک‌های خاص و ساده‌ای نیز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان حافظه خود را تقویت کرد. این روش‌ها معمولاً از طریق مراکز علمی تائید شده‌اند و با استفاده از آن‌ها می‌توان به بازدهی مطلوب و مناسب رسید. ما در ادامه این متن ۱۰ روش خاص و کاربردی را معرفی می‌کنیم.

 

 

 

خواب کافی

 

خواب کافی و منظم یک‌راه مؤثر تقویت حافظه

تقویت حافظه با خواب کافی ارتباط مستقیم و مداوم دارد. خواب یکی از نیازهای مهم بدن انسان و مغز به شمار می‌رود که باید با توجه به سن و میزان کارکرد افراد به نسبت مناسب تأمین شود. خواب هر چه عمیق‌تر و بهتر صورت گیرد تأثیرات مثبت آن بر روی بازدهی، تقویت تمرکز و حافظه بیشتر آشکار می‌شود.

برای این کار باید به میزان کافی و در یک مکان مناسب و به دور از شلوغی به خواب رفت تا بتوان به یک خواب عمیق و کافی دست‌یافت. میزان خواب کافی برای یک فرد بالغ ۶ تا ۸ ساعت در شبانه روز می‌باشد و کمبود خواب علاوه بر اختلال در حافظه باعث بروز بیماری‌های خطرناک دیگری نیز می‌شود که دیابت، عفونت‌های داخلی، آلزایمر و چاقی از مهم‌ترین آن‌ها هستند.

در کنار این موضوع خواب منظم نیز تأثیر مثبتی بر تقویت تمرکز و حافظه دارد. بهترین کار این است که افراد برای داشتن حافظه‌ای قوی، زمان خواب مشخصی داشته باشند با این روش آن‌ها می‌توانند برای مغز خود برنامه‌ریزی کاری تعریف کرده و از ساعات کاری آن بهترین بازدهی را دریافت کنند.

 

 

 

با بازی های فکری

 

بازی‌های فکری یکی از تمرین‌های تقویت حافظه

تقویت حافظه با بازی‌های فکری نیز قابل انجام است. کارشناسان اهمیت بازی‌های فکری را برای کودکان بسیار زیاد می‌دانند اما واقعیت این است که بازی‌های فکری برای هر سنی مناسب هستند و انسان را به خلاقیت‌های فکری و درنتیجه تقویت تمرکز و حافظه وادار می‌کنند.

درواقع این بازی‌ها به انسان جسارت حل چالش‌ها را می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود که مغز از قدرت مدیریت بالاتری برخوردار شده و بتواند برای خود در دسته‌بندی اطلاعات قوانین نانوشته‌ای تعریف کند. بازی‌های فکری در انواع مختلفی طراحی می‌شوند و هر بازی روش کار خاص خود را دارد.

ممکن است در ابتدا مغز در برابر آن‌ها مقاومت کرده و یا سردرگم شود اما در مدت کوتاهی وابسته آن‌ها می‌شود و این وابستگی به معنای پرورش یافتن مغز می‌باشد. به‌طورکلی از تأثیرات مثبت بازی‌های فکری بر مغز و حافظه می‌توان به این موارد اشاره کرد:
• افزایش قدرت درک مطالب
• افزایش قدرت تخیل
• افزایش قدرت مدیریت و حل مسائل
• افزایش قدرت مهارت

 

 

 

تقویت حافظه با دوری از استرس

 

برای تقویت حافظه از استرس دوری‌کنید

 

تقویت حافظه را با داشتن استرس کاری سخت است. استرس معمولاً به دلیل ترس از نرسیدن به هدف و یا آینده ایجاد می‌شود. استرس در زندگی امروزی امری رایج است و هیچ فردی نمی‌تواند مدعی کنترل کامل استرس شود.

درواقع استرس با سطوح مختلفی در افراد بروز می‌کند و در موارد حاد یا مزمن می‌تواند باعث آسیب زدن به سلول‌های مغزی شود که این مورد بر یادگیری و توانایی افراد و حتی سلامت آن‌ها تأثیرات منفی برجای می‌گذارد، درنتیجه توصیه می‌شود برای داشتن حافظه‌ای قوی استرس را در وجود خود مدیریت کرد.

برای جلوگیری از بروز استرس می‌توان از شیوه‌های مختلفی استفاده کرد. استراحت کردن، انجام ورزش‌های مختلف، گردش در طبیعت و قطع کردن دخانیات در صورت مصرف از بهترین شیوه‌های کنترل و مدیریت استرس هستند. شاید استرس در حالت کلی یک دلیل و زمینه خاص داشته باشد اما، خواب ناکافی، اعتیاد به فضای مجازی، حضور پیوسته در مکان‌های شلوغ، تغذیه نامناسب و عدم برنامه‌ریزی در کارها از زمینه‌های رایج استرس به شمار می‌روند.

 

 

 

با کمک گوش گیر

 

استفاده از گوش‌گیر 

تقویت حافظه با قرار گرفتن در یک محیط ساکت و عاری از سروصداهای محیطی و غیره امری شدنی و حتمی است. متأسفانه ما در عصری زندگی می‌کنیم که رهایی از سروصدای محیطی کاری تقریباً غیرممکن است و حتی در ساعات نیمه‌شب نیز نمی‌توان از صداهای محیطی خود در امان بود. این شرایط نامناسب تأثیر قابل‌توجهی بر عدم تمرکز افراد دارد و این مورد به‌عنوان سدی برای تقویت حافظه به شمار می‌رود.

به همین دلیل توصیه می‌شود برای افزایش یادگیری و قدرت حافظه مدتی در طول روز از گوش‌گیر برای رهایی از صداهای محیطی استفاده کرد. برای مثال در زمان مطالعه می‌توان برای افزایش تمرکز و عدم تأثیر نامطلوب صداهای محیطی بر یادگیری، از گوش‌گیر استفاده کرد.

برای انجام این کار می‌توان از گوش‌گیرهای تخصصی استفاده کرد که بازدهی مناسبی دارند. بعضی افراد برای این کار از فروبردن عمیق جسم‌های خارجی مثل دستمال و یا پنبه در گوش استفاده می‌کنند. در این موارد بایستی به بهداشت گوش و همچنین آسیب جسم‌های خارجی به گوش توجه کرد.

 

 

 

برنامه ریزی در زندگی

 

برنامه‌ریزی و دسته‌بندی کردن مطالب راهی برای تقویت حافظه

تقویت حافظه زمانی به‌خوبی انجام می‌گیرد که یک برنامه کاری روشن پیش روی افراد وجود داشته باشد. برای مثال دانشجویان و دانش آموزان برای مطالعه و یادگیری باید برنامه‌ریزی منظم داشته باشند و بر اساس آن کار مطالعه را انجام دهند. همچنین دسته‌بندی کردن مطالبی که قرار است مطالعه شوند نیز دارای اهمیت است و دسته‌بندی آن‌ها باید به صورتی انجام شود که یادگیری تدریجی و همراه با پیش‌زمینه یا زمینه‌سازی باشد.

به همین دلیل است که دسته‌بندی کردن اطلاعات و برنامه‌ریزی‌های تحصیلی یکی از راه‌های موفقیت در آزمون سراسری به شمار می‌رود. درواقع این کار به تقویت یادگیری و حافظه کمک چشمگیری می‌کند. این اقدام همچنین به‌عنوان یکی از راه‌های کنترل استرس نیز به شمار می‌رود. این اقدام محدود به آموزش نیست و می‌توان از آن برای امورات مختلف زندگی استفاده کرد. درنتیجه می‌توان با این اقدام و ترفند، حافظه خود را برای انجام امورات مختلف تقویت کرد.

 

 

 

با ورزش کردن

 

تمرین‌های فیزیکی

تقویت حافظه علاوه با تمرین‌های فکری به‌وسیله تمرین‌های فیزیکی نیز ایجاد می‌شود. منظور از تمرینات فیزیکی همان ورزش‌های سبک است. در این حالت گردش خون و اکسیژن به‌صورت اصولی در بدن جریان می‌یابد و تغییرات چشمگیری در مغز ایجاد می‌شود. درنتیجه می‌توان با این اتفاق ساده به تقویت حافظه و اعصاب کمک کرد.

به‌طورکلی ورزش کردن باعث بهبود کار کردن قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. در این حالت مغز برای مدیریت قسمت‌های مختلف بدن، شرایط مناسب‌تری را در پیش روی داد و به همین دلیل می‌تواند تمرکز خود را افزایش دهد. برای این کار باید از ورزش‌های سبک اما تأثیرگذار استفاده کرد، زیرا ورزش‌های سنگین می‌تواند باعث خستگی شده و تأثیرات سویی بر یادگیری داشته باشد.

همچنین ورزش‌های سبک نیز باید به‌صورت منظم اجرا شوند تا بازدهی مناسب داشته باشند، شاید در جلسات اول تأثیرات مطلوبی از این اقدام مشاهده نشود، اما قطعاً با تکرار چندروزه شاهدِ تأثیرات فوق‌العاده آن خواهید بود.

 

 

 

تغذیه سالم مساوی با تقویت حافظه

 

رژیم غذایی سالم یک عامل مؤثر برای تقویت حافظه

تقویت حافظه و در کل بدن سالم با تغذیه مناسب و اصولی در ارتباط است. انسان به‌عنوان یک موجود زنده و هوشمند مواد غذایی مختلفی را مصرف می‌کند که هرکدام از این مواد غذایی دارای ویتامین‌ها و مواد مفیدی می‌باشند، و هر قسمت از بدن نیز به ویتامین‌ها خاص خود احتیاج دارد. برای تقویت تمرکز و حافظه نیز باید از موادی استفاده کرد که نقش مؤثری بر تقویت مغز دارند.

برای این کار می‌توان از مواد غذایی مختلفی استفاده کرد. برای مثال تحقیقات نشان داده که خوردن شیر و ماست و به‌طورکلی انواع لبنیات کم‌چرب برای صبحانه و میان وعده تأثیر قابل‌توجهی بر یادگیری افراد دارد. این مواد معمولاً سرشار از ویتامین B و گاهی D هستند که این دو ویتامین نقش مؤثری بر بهبود فعالیت مغز و همچنین یادگیری افراد دارند.

از دیگر مواد غذایی که می‌توان از آن‌ها برای تقویت تمرکز و اعصاب استفاده کرد می‌توان به جو دوسر، به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B، فیبر، پتاسیم، روی و ویتامین E، ماهی سالمون، گردو، کنجد، سبوس برنج و غیره اشاره کرد.

 

 

 

 

سبوس برنج دارای بالاترین بازدهی برای تقویت حافظه

تقویت حافظه با مصرف خوراکی‌ها و مواد غذایی مختلف انجام‌پذیر است و در این میان سبوس دارای بالاترین تأثیر بر تقویت مغز و حافظه است. برنج در حالت کلی به‌عنوان یک غلات کامل شناخته می‌شود که بیشترین ویتامین‌ها و مواد معدنی در داخل پوسته آن قرار دارند.

متأسفانه برای تهیه برنج سفید این پوسته از برنج جدا می‌شود و به همین دلیل بسیاری از ویتامین‌های مفید در برنج از دست می‌روند. به همین می‌توان یا مصرف سبوس برنج، این ویتامین‌های مفید را به بدن وارد کرد. سبوس برنج درواقع همان پوسته‌ای است که در هنگام روگیری برنج از آن جدا می‌شود.

تقویت حافظه با کمک سبوس برنج برای تمامی سنین انجام‌شدنی است اما بهترین تأثیرات را در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی دارد. به‌طورکلی در سبوس برنج موادی مثل آهن، منگنز، فلور، ید، و ویتامین‌های گروه B، E، A وجود دارند که همگی آن‌ها در تقویت مغز و بازدهی آن دارای تأثیرات فوق‌العاده هستند.

برای مثال مصرف منگنز بیشترین تأثیر را در یادگیری دارد و پس‌ازآن ویتامین‌های گروه ب و دیگر مواد قرار دارند. برای بهره‌گیری از خواص این محصول توصیه می‌شود که از آن به‌صورت منظم مورداستفاده قرار دهید. برای این کار می‌توانید در غذاهای مختلف از این محصول استفاده کنید. برای مثال ژاپنی‌ها از آن در تهیه سالاد و ترشی استفاده می‌کند.

در ایران نیز گاهی برای پخت ماهی از سبوس برنج استفاده می‌شود. البته باید در مصرف این ماده غذایی باید اعتدال را به خرج داد زیرا مصرف زیاد آن می‌تواند ناراحتی‌های گوارشی در پی داشته باشد.

 

مطلب مرتبط:  تقویت حافظه با سبوس برنج

 

 

کم کردن زمان تماشای تلویزیون

 

کم کردن مدت‌زمان مشاهده تلویزیون و سرگرمی در فضای مجازی 

تقویت حافظه به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. زمانی ما می‌توانیم مغز و حافظه ای فعال داشته باشیم که مغز را وادار به حرکت و پویایی کنیم. متأسفانه در دنیای امروز، تلویزیون، و فضای مجازی زندگی بشر را تا حدود زیادی تحت تأثیر قرار داده‌اند. این اتفاق باعث شده که مغز به یک دریافت‌کننده مطلق تبدیل شود و این کار به‌مرورزمان بر میزان یادگیری افراد تأثیرات منفی خواهد داشت. در میان وسایل سرگرمی مختلف تلویزیون بیشترین تأثیر را بر عدم تمرکز دارد. معمولاً گوشی‌های همراه هوشمند و یا رایانه‌ها افراد را وادار به برخی از حرکت‌ها می‌کنند اما، فرد در مقابل تلویزیون یک عامل خنثی است و بدن هیچ حرکتی به یک دریافت‌کننده اطلاعات کوتاه‌مدت تبدیل می‌شود، و این حالت باعث می‌شود که بر کلیه فعالیت‌های مغز تأثیرات منفی اعمال شود. برای جلوگیری از چنین اقدامی توصیه می‌شود که ساعات تماشای تلویزیون در طول روز کاهش‌یافته و با روش‌های مختلفی مثل کتاب خواندن، بازی‌های فکری و غیره مغز خود را وادار به فعالیت کنید.

 

 

 

با ایجاد تنوع در زندگی

 

ایجاد تنوع در زندگی

تقویت حافظه با ایجاد تنوع در زندگی مرتبط است. داشتن زندگی یکنواخت می‌تواند فعالیت‌های مغز را کاهش داده و به‌مرورزمان بر تقویت مغز و حافظه تأثیرات منفی داشته باشد. درنتیجه می‌توان با تغییر در زندگی و جزییات مختلف آن مغز را وادار به تصمیم‌گیری بیشتر و بازدهی مناسب کرد. برای ایجاد تنوع در زندگی روش‌های مختلفی وجود دارد که با اعمال آن‌ها در زندگی می‌توان هیجان بیشتری به آن وارد کرد، و در کنار این موضوع حافظه‌ای قوی داشت. تغییر در آرایه‌گری منزل، محل کار و یا محل مطالعه، تغییر در سبک زندگی، تغییر در لباس و ظاهر و غیره مواردی هستند که برای ایجاد تنوع در زندگی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برای این کار همچنین می توان از عناصر ریزو درشت زندگی بهره برد.