مراحل تولید برنج

در این مقاله از گیلان کشت مراحل تولید برنج ایرانی که در حال حاضر واحد های تولیدی برنج مورد استفاده قرار می گیرد آشنا می شوید. این مراحل از زمان برداشت و انتقال شالی به کارخانه شالیکوبی و تا زمان خروج از کارخانه به صورت کامل شرح داده شده است. همچنین در تصویر زیر می توانید عکس ماشین آلات تولید برنج را مشاهده کنید.

 

برنجبرنج

 

مراحل تولید برنج
مراحل تولید برنج

 

 

1-خشک کردن شالی Grain drying

شالی بعد از برداشت از مزرعه به کارخانه شالیکوبی منتقل می شود تا خشک شود. خشک کردن به فرآیندی می گویند که در آن رطوبت دانه های شالی از حدود 15 درصد به 8 درصد کاهش می یابد. شالی درون خشک کن هایی با ظرفیت 5 تن ریخته می شود و 4 روز به آن به صورت تدریجی گرما دمیده می شود تا خشک شوند.

در فرآیند تولید برنج دودی همراه گرما به شالی دود هم دمیده میشود. برای کنترل رطوبت شالی از وسیله ای به نام رطوبت سنج غلات استفاده می شود. 5 با 6 دانه شالی را درون دستگاه قرار می دهند و رطوبت آن را به عنوان نمونه برسی می کنند و بعد از رسیدن رطوبت به 8 درصد خشکن خاموش شده و برای چند ساعت به شالی استراحت می دهند تا خنک شود.

 

2-الک کردن شالی vibrating screen

بعد از آماده شدن شالی از خشک کن به خط تولید منتقل می شود و در مرحله دوم به الک شالی منتقل می شود. مقدار کمی از ساقه های شالی هنگام برداشت از مزرعه وارد شالی می شود که توسط الک شالی از آن جدا می شود. همچنین این الک شامل مکنده بسیار قوی است که به آن خاک کش می گویند. این خاکش باعث می شود شالی عاری از هرگونی خاک و گردو غباری آماده انتقال به مرحله بعد شود.

 

3-سنگیری شالی De-stoner

ضایعات سنگی و فلزی کوچکی هنگام برداشت شالی از مزرعه همراه آن به کارخانه منتقل می شود. این ضایعات توسط دستگاه سنگ گیر از شالی جدا می شود و شالی آماده انتقال به دستگاه پوستکن می شود.

 

4-پوستگیری شالی Paddy Husker

پوسته رویی شالی که شلتوک نام دارد توسط دستگاه پوستکن از آن جدا می شود. از این پوسته در صنایع کاغذ سازی, گلخانه, تولید بتن, صنایع فولاد, پروش طیور و چندین صنعت دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

 

5-سفیدکن Milling Machine

در مرحله سفید کردن برنج دستگاه سفید کن لایه دوم برنج را که سبوی برنج نام دارد از روی آن جدا می کند. برای تولید برنج قهوه ای لایه برداری بسیار جزئی می باشد اما برای تولید برنج سفید نیاز است تا سبوس کاملا از روی دانه ها تراش داده شود. سبوس جدا شده در این مرحله سبوس برنج خام می باشد که برای مصرف دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اماده سازی سبوس برنج برای مصارف انسانی لازم است تا به روش تخمیری فرآوری شود تا اسید فیتیک و آلودگی های آن از بین برود.

 

6-پولیشر Water Mist Polishing Machine

دستگاه پولیشر هر گونه سبوس روی سطح دانه ها را پس از عبور از واحد سفید کن از بین می برد. این دستگاه دارای یک سیستم خنک کننده به کمک آب است که کمک می کند دمای دستگاه حفظ شود.

 

7-الک برنج و قلوه گیری برنج Rice Classification Screen

الک برنج در دو طبقه است طبقه بالا که خود شامل 3 طبقه است و کار آن جدا سازی  دانه های شکسته از دانه های سالم است. دانه های شکسته در 3 دسته بندی مختلف بر اساس سایز از هم جدا می شوند. این سه دسته شامل نیم دانه درشت یا لاشه نیم دانه متوسط و نیم دانه ریز یا دان مرغی. طبقه پایین الک قلوه گیر نام دارد.

قلوه به دانه های چاقی گفته می شود که گاهی در برنج  این دانه ها یافت می شود. این دانه ها هنگام پخت سفت شده و باعث چسبندگی برنج می شود که باعث ایجاد حس نامطلوبی هنگام سرو می شود.

 

8-انبارش storage

بعد از این مرحله برنج داخل گونی های 50 کیلویی ریخته می شود و برای حدود 2 ماه در انبار نگه داری می شود این کار باعث می شود تا رطوبت دانه های برنج بالارود و پخت بهتری داشته باشد. اگر این مورد در مراحل تولید برنج رعایت نشود باعث می شود برنج خوش پخت نباشد.

 

9-الک دوم Rice Classification Screen

بعد از اینکه برنج در انبار مدت 2 ماه ماند آماده ادامه فرایند می شود. در این محله برنج برای مرتبه دوم  الک می شود و تمام دانه های نارس, شکسته و قلوه از برنج جدا می شود.

 

10-سورتینگ  rice color sorting

دستگاه سورتینگ دستگاهی است که دانه های برنج را با استفاده از ویژگی رنگی جدا می کند. به عبارت دیگر هر چیزی که رنگی متفاوت از رنگ برنج داده باشد را جدا میکند. این کار با استفاده از دوربین های CCD انجام می شود. برنج توسط بالابر به قیف بالای دستگاه هدایت می شود و از انجا به درون شیار هایی که به اندازه عرض یک دانه برنج است هدایت می شود و از جلوی دوربین دستگاه عبور می کنند.

پس از تشخیص ضایعات توسط پردازنده دستگاه آن دانه توسط فشار باد از مسیر خارج می شود و به مخزن ضایعات هدایت می شود. این ضایعات شامل دانه های تارس, دانه های رنگی, دانه های سر سیاه, دانه های شالی و سنگ و هر دانه ای که همرنگ برنج سالم نباشد می شود.

 

11-بسته بندی packing

آخرین مرحله از فرآیند تولید برنج در کارخانه شالیکوبی بسته بندی است. این مرحله بعد از عملیات سورت کردن برنج انجام می شود. برنج معمولا در بسته بندی های 5 و 10 کیلویی بسته بندی و روانه بازار می شوند. جنس گونی برنج نقش بسیار مهمی در حفظ کیفیت برنج دارد. بهترین نوع گونی برنج گونی های اسپان باند است. برنج های بسته بندی شده در انبار قرار می گیرند و طبق سفارشات از کارخانه بارگیری می شوند. برای خرید برنج درجه یک ایرانی مثل برنج هاشمی عطری، برنج صدری عطری، انواع برنج دودی و برنج قهوه ای به بخش محصولات سایت گیلان کشت مراجعه کنید.

برچسب ها

پیشنهاد ما

سبوس برنج 280 گرمی

145,000 تومان

برنج هاشمی معطر 10 کیلویی

1,200,000 تومان
چای سیاه بهاره ممتاز پک 3 عددی 10%

چای سیاه بهاره ممتاز پک 3 عددی

931,000 تومان
1,035,000 تومان

چای سیاه بهاره ممتاز 1 کیلویی

345,000 تومان
سبوس برنج 280 گرمی پک 3 عددی 10%

سبوس برنج 280 گرمی پک 3 عددی

391,000 تومان
435,000 تومان

برنج صدری دودی 5 کیلویی

850,000 تومان

برنج قهوه ای 5 کیلویی

700,000 تومان
برنج قهوه ای 5 کیلویی پک 5 عددی 2%

برنج قهوه ای 5 کیلویی پک 5 عددی

3,437,000 تومان
3,500,000 تومان
برنج صدری دودی 10 کیلویی پک 5 عددی 3%

برنج صدری دودی 10 کیلویی پک 5 عددی

8,250,000 تومان
8,500,000 تومان

برنج هاشمی معطر 5 کیلویی

600,000 تومان

نظرات

  1. سلام و عرض خدا قوت
    شما که با برنج سرو کار دارید لطفا راهنمایی کنید و عده زیادی از خانمها رو از سردرگمی دربیارید.
    فضله موش واقعا در برنجهای امروزی هست؟ چطوری تشخیصش بدیم؟ بخصوص بعد از پخت برنج. مگه میشه مدفوع حیوان اینقدر در غذا بجوشه و حل یا له نشه؟ از برخی شنیدم که دانه های تقریبا سیاهی که در برنج پخته دیده میشه و با دست له میشن و مثل گریس روغنی مالیده میشه رو دست بدون این که پخش بشه بلکه خیلی منسجم رو انگشت باقی میمونه فضله نیست و روغنهای ماشین های کارخانه تولید برنجه. آیا این حرف درسته؟

    1. سلام خانم حاتمی عزیز
      با جستجو در اینترنت میتوانید عکس فضله موش را ببینید و کاملا آن را تشخیص دهید
      ولی اگر هنگام برداشت شالی باران باریده باشد پوسته شالی ها گل آلود میشود و این گل همراه شالی وارد خشک کن می شود و مانند سنگ سفت میشود در اکثر برنج ها این گل وجود دارد
      اگر از گیلان کشت برنج خرید کرده باشید به هیچ عنوان هیچ گونه ضایعاتی در برنج وجود نخواهد داشت چون قبل از بسته بندی برنج ها با دستگاه سورتینگ پاک می شوند

  2. سلام خدا قوت میخواستم بدونم همه این مراحل از زمان شلتوک بودن ( برداشت تازه از مزرعه ) تا مرحله آخر سفید شدن .چند درصد وزن(خشک کردن ،جدا کردن شلتوک و پوست و…) را کم میکند ؟